1. Het fietspad is er voor het comfort van de fietser, en niet om ruimte te maken voor de automobilist.

We zien te vaak dat fietsers aan de kant geschoffeld worden richting een brak tegelpad, zodat de glad geasfalteerde rijbaan vrij is voor de auto. We zien wegen met vrijliggende fietspaden waarbij de fietser aan het begin en einde de rijbaan moet oversteken, soms meerdere keren achter elkaar. Vaak moet de fietser bij deze manoeuvre voorrang geven, zelfs aan verkeer dat van achteren nadert. Dit is niet alleen vervelend, het is ook levensgevaarlijk. We zien fietspaden die grote omwegen maken terwijl de rijbaan rechtdoor gaat. Fietspaden die op een veel te klein strookje naast de rijbaan zijn geperst. Vrijliggende fietspaden naast voorrangswegen die bij elke zijweg een rare slinger maken om de fietser uit de voorrang te halen. Deze manier van fietspaden aanleggen staat niet ten dienste van de fietser, maar van de automobilist. Het eerste recht wil hier een eind aan maken. Fietspaden dienen ontworpen te worden voor de fietser.